Monday, May 4, 2009

Kehadiran Digital Fotografi di Malaysia

Dulu ketika saya belajar fotografi, kira2 29 tahun yang lalu, saya telah diberitahu oleh salah seorang guru saya yang berasal dari Jepun bernama Chiaki Makino dimana beliau menyatakan kepada saya, suatu hari nanti tidak mustahil seluruh rakyat Malaysia akan memiliki sebuah kamera digital dalam satu famili.

Kini apa yang beliau nyatakan telah terjadi.Sifu saya sering memberitahu kepada saya, teknologi dan maklumat tentang fotografi ini kan terus berkembang seperti yang akan berlaku di negara Eropah dan negara beliau sendiri.

Ketika saya menghadiri seminar konvension antarabangsa yang dianjurkan oleh MIMOS 1995 MIMOS baru sahaja berusia setahun jagung. Dalam kenyataan MIMOS, negara kita dilanda dunia digital dijangka dalam tahun 2005,dalam kenyataan MIMOS pada tahun 2005,tiada lagi rakyat Malaysia akan tidak mengetahui apa itu digital.Ternyata benar apa yang di warwarkan oleh pihak MIMOS dalam konvesyen tersebut. Apa yang hendak saya maklumkan betapa dunia fotografi digital juga seiring pantas dengan apa yang dibentangkan dalam konvension tersebut.

Saya mengenali dunia fotografi digital pada tahun 1994 ketika saya melawat pameran fotografi terbesar di German yang dikenali sebagai Photokina, sila lawat website www.photokina.de,ketika diperkenalkan fotografi genre baru ini, saya cukup kagum dengan kepantasan serta kemudahan pembaikkan pulih yang pantas ketika itu.

Balik dari pameran tersebut,saya terus membeli kamera Mamiya 645Pro digital Back dalam tahun 1995, ketika itu, belum ada lagi mana-mana jurufoto ditanah air mempunyai kamera digital tersebut. Saya beli adalah untuk masa depan dan persediaan saya menghadapi dunia digital.


Dalam tahun 1998 , kegawatan ekonomi melanda, memaksa saya menjual semua alatan kamera saya, barangan lampu studio dan hanya sebuah kamera sahaja yang saya pertahan sehingga kini iaitu Mamiya 6x7.

Tahun 2001,ekonomi mula nampak pulih, saya telah membeli sebuah kamera Nikon D100, agak mahal ketika itu harga nya RM 8,600 body sahaja. Memori kad pula 256 MB berharga RM 400 kalau tidak silap. Yang paling mengharukan , ketika itu saya masih tidak mempunyai rakan atau sahabat yang boleh menterjemahkan menu menu dalam kamera kompouter.

Terus terang, saya memang lemah dalam pengetahuan perkomputeran, langsung tidak pernah terlintas mendalami ilmu komputer ketika itu. Maka terkebil kebilah lah saya seorang diri,bagaimanapun terpaksa mengagahkan juga mempelajari semua menu yang terkandung kamera.

Dalam kesusahan saya mempelajari semua kelebihan dan kelemahan kamera digital, dari semua segi, desakkan kuat dari bekas bekas peserta kursus saya memaksa saya membuka kelas fotografi digital..anda bayangkan dengan ilmu yang tidak seberapa ketika itu saya akhirnya mengalah dengan permintaan bekas bekas peserta kursus tersebut.

Akhirnya saya , saya berjaya membuka kelas Digital fotografi yang pertama di sebuah hotel yang terkemuka di Genting Highland pada tahun 2002 yang dihadiri lebih 15 orang peserta dari seluruh negeri dan untuk pengetahuan anda semua, kelas ini adalah kelas Digital Fotografi yang pertama diadakan di Malaysia.

3 comments:

  1. darknessfall_90@yahoo.comMay 27, 2009 at 2:00 PM

    SeMOGA...berjaya di masa hadapan...dan dpt melahirkan lebih ramai photographer muda..yg berjaya.

    ReplyDelete
  2. salam.bole tak ajar pelajar sekolah?adakan bengkel basic fotografi. irma.rahayu@yahoo.com

    ReplyDelete

Blog Archive

Mont Blanc Pen for swiss

Mont Blanc Pen for swiss
pic Ikhlas

PARIS STREET

PARIS STREET
pic ikhlas

AZURA-SOCCASTAR PROMO

AZURA-SOCCASTAR PROMO
pic Ikhlas

Paradise Island, Brisbane

Paradise Island, Brisbane
pic by Ikhlas

EE-CHOREOGRAPHER

EE-CHOREOGRAPHER
PIC by Ikhlas Ridzuan

LINDA JASMIN 2003

LINDA JASMIN 2003
pic by Ikhlas Ridzuan

SHOT FOR BUKIT TINGGI BROCHERS

SHOT FOR BUKIT TINGGI BROCHERS
pic Ikhlas Ridzuan

offshore photoshot-kelantan-thailand

offshore photoshot-kelantan-thailand
selfpic

RAYA BERSAMA RAKAN AF4

RAYA BERSAMA RAKAN AF4
by pic nonama

BERSAMA TIGA JUARA AF AFTER POSTER SHOT

BERSAMA TIGA JUARA AF AFTER POSTER SHOT
pic nonama

PENAMPILAN PERTAMA MAWI

PENAMPILAN PERTAMA MAWI
pic by ikhlas

WAYANG KITA-ASTRO-ZAINAL ALAM KADIR

WAYANG KITA-ASTRO-ZAINAL ALAM KADIR
pic ikhlas ridzuan

MALAM INI BERSAMA SHEBBY-astro

MALAM INI BERSAMA SHEBBY-astro
pic by Ikhlas

KUNCI KHAZANAH host

KUNCI KHAZANAH host
pic by ikhlas ridzuan

IDA NERINA

IDA NERINA
SARA-TAYANGAN UNGGUL

Giat Mara 2009

Giat Mara 2009
antara peserta yang berusia en Baharom......sudah pencen!

Penambahbaikkan Imejan

Penambahbaikkan Imejan
Ikhlas dikerumuni oleh para peserta

BERGAMBAR RAMAI

BERGAMBAR RAMAI
Peserta bersama dengan tenaga pengajar

cs3 ENHANCING PRACTICAL

cs3 ENHANCING PRACTICAL
mODEL

Dataran Merdeka

Dataran Merdeka
ikhlas sednag menunjuk ajar peserta kursus

Feb 2009

Feb 2009
Peserta sedang praktikal di Datran Merdeka

Grupshots Peserta Feb 2009

Grupshots Peserta Feb 2009
Kenangan bersama Ikhlas

Pratikal di Matic, Jln Ampang

Pratikal di Matic, Jln Ampang
Sdr Johan in action

PERSERTA KURSUS FEBRUARY 2009

PERSERTA KURSUS FEBRUARY 2009
PHOTOSHOT OUTDOOR DI MATIC

Perserta Kursus FEBRUARY 2009

Perserta Kursus FEBRUARY 2009
jOHAN BERSAMA hAZMI (LHDN)

Potret (1)

Potret (1)
Nur Afikah 17 tahun/peserta Jan 2009

RFM January Class

RFM January Class
Sedang menunjuk ajar pada Florence

Florence Chua Chew Sin dengan Nur Afika

Florence  Chua Chew Sin dengan Nur Afika
Praktikal Rephoto

Peserta Kursus Januari 2009

PS assignments

PS assignments
Foto by Suhairi DAWAMA

Peserta kursus Lanjutan Fotografi DAWAMA

Peserta kursus Lanjutan Fotografi DAWAMA
DAWAMA

Iklan hasil peserta

Iklan hasil peserta
Flash water frm Adib

Peserta Kursus bulan April 2008

Peserta Kursus bulan April 2008
bergambar ramai dengan tenaga pengajar

Akademi Fantasia 6

Akademi Fantasia 6
Komposer Ramli Ms antara peminat fotografi digital sering bertanya dengan Ikhlas Ridzuan tentang perkembangan fotografi

Kursus fotografi gaya berkumpulan Perodua

Kursus fotografi gaya berkumpulan Perodua
bersama peserta kursus di RFM

Underwater photography,Australia

Underwater photography,Australia
Subjek vertikal mengikut rules of third,shot diambil dengan menggunakan kamera digital NIKON

Praktical Outdoor

Praktical Outdoor
Tea Farm,Cameron Highland

Praktikal Studio

Praktikal Studio
Angkatan Tentera Malaysia

Kastam DiRaja Kelantan Asas Fotografi

Kastam DiRaja Kelantan Asas Fotografi
sedang memberi penerangan